Pages

Monday, March 21, 2011

Ade Ape Dengan Rempit?

Pnah x mase korang nga memandu scara cermat lg berhemat,secara tetiba,ade sorg mamat bwak motor yamaha rx-z sailang jalan korang dengan method penungangan yg agak mcabar? Maka terpacul la ayat,'Eh,shilake nye mat rempit,mniarap la ko kt depan 2'




Atau... Pnah x korang nengok eksiden motor mmbabitkan moto yamaha rx-z,lantas bermain dlm pale otak... 'Ni musti mat rempit ni,bia die rase'


Atau... Asal korang tgk tv,cerita,filem atau rancangan domentari,999,sume akan memfocuskn pada mat rempit yg menungang yamaha rx-z ini? Ape ke jadah nye sume ini..?


Da jadik macam mitos atau lagenda... REMPIT dan RX-Z,mmg xbley dipisahkan... So sape yg menungang jentera ni,jgn la bkecil hati ttg perspektif negatif masyarakat thadap anda wlaupun anda tidak tergolong dlm komuniti ini.. Pepagi nih,aku nk amik mood skit,ttg zmn gelap yg aku dan ramai kawan2 aku tnggalkn.. Mood seorang Rempiters. Gelaran rempit ni rasenye cm utk penunggang yg da takde hala tujuan atau fokus. Kalau da dilabel orang yang bawak motosikal secara melulu dilabel mat rempit, apa cer pulak kalu seorang pacik tua merempit nak gi surau sebab nak masuk waktu? Takkan wa nak panggil dia pacik rempit??? Bole x cm2? Hahaha,senyum aku sensorang depan pc buruk nih.. Scara teori nye,enjin2 moto nih dah siap sempurna semasa di kilang,spesifikasi pn da ditetapkn kerajaan mgikut kemampuan cc dan saiz moto 2. Tetapi bila da smpai ke tgn pelanggan,yakni aku dan kalian sekalian,maka ade saje cacat cela nye.. Moto x laju la,suspensi goyang la,lampu gegar la,pikap xde... 2 sume yg adalah perkara yg mmbolehkan kite sume ke kedai moto bdekatan utk melakukan pngubahsuaian yg kurang dibenarkn oleh jpj.. Pasang spot-rim,bagi memikat gadis2,tukar no plate besi,spaya nmpak bergaya dr blakang,manakala yg bole di label masyukk,modified enjin trus. Boh high cam,rebore block,pkai single ring piston smpai la ke tahap menala gearbox renso bg mlancarkn penukaran gear scara cepat,so pkara pokok,apakah engineer2 yg bkerja kt hicom-honda,hicom-yamaha tlepas pndang akan perkara2 yg kita rase cacat nih? Jgn silap kengkawan... Ini sume sbb mentaliti juga nafsu kite. Klu bole nk cucuk blakang Kawasaki Ninja atau pling tidak honda ex5 mat pizza hut. Same la yg nga dok menaip ni pom.. 


Agak-agak ade ke laki kat Malaysia ni yang tak pernah bawak motor? Kot orang asli tu ade la excuse yang amat logik untuk di terima akal. Hurm.. Perkaitan lelaki dengan motosikal,sangat-sangat la tak bole dipisahkan. Bek dari yang cc rendah sampai la ke Hayabusa,inilah permainan kaum sejenis aku. Ohye,meh layan sejarah motosikal dulu,dari ape yang aku dengar,belajar and alami. Motosikal bergerak berasaskan hukum giroskopik sebagaimana basikal. Melalui hukum ini, motosikal hanya akan tegak apabila bergerak. Ketika di selekoh, daya emparan yang terhasil akan menjejaskan kestabilan motosikal, oleh itu penunggang perlu menunggang condong sedikit mengikut arah selekoh bagi mengimbangi daya emparan tersebut. Agak sukar kan bawak motor ni? Tak macam bawak kereta. Duduk dengan selesa,pasang lagu best sikit,air cond kasi on,tambah plak ade gadis2 kat seblah. Huhu. Ok,kite cerita satu-satu. Pak long yang memula cipta motor ialah Gottlieb Daimler,warga Germany. Asal nye die tak de angan pon nak cipta motor,tapi sebab penat mengayuh beskal dari Berlin sampai Munich,die pun mula la try masuk kan enjin wap kat beskal die. Die rase benda ni bole buat duit,so die pun focus la kat projek ni. Projek ni berjaya,hasilnye..? G la tengok kat porch korang tu. Lagi satu,pak long ni pun ade menyumbang dalam penghasilan kereta jenama mewah dunia,Mercedes-Benz. Ops,itu da masuk kereta nye cite. Out of topic. Teringat mase zaman study dulu,lect aku pnah bagitau "Dalam dunia ni ade 3 bangsa utama dalam bidang permotoran. Bangsa yang mencipta,bangsa yang meng'improvasi dan bangsa yang memodifikasi",lama kelamaan,baru aku faham maksud die tu. Padahal senang je. Bangsa mencipta,mesti la negara-negara barat cam Amerika,Germany,UK,France. Bangsa yang meng'improvasi pulak? Xpayah la tanye,da mesti la Jepun ngan Korea (country of copycat). Bangsa memodifikasi..? Ni,yang nga dok depan pc bace entry aku ni. Kite la der. Xcaye? G tepi jalan,tengok bape banyak wira masuk enjin gsr lalu dalam mase sejam. Itu baru wira,belum kereta-kereta seangkatan nye yang lain. Takat tu je la yang aku tau tentang sejarah motorsikal ni,sekarang aku nk cite sejarah kite lak dengan motorsikal.


Budaya rempit ni bermula sekitar zaman skola menengah,atau di sesetengah tempat,mase form 3. Biase nye time ni sume pakat tibai moto bapak,abang,bwk g skola la. Konon nk tnjuk macho depan kwn2 skelas,maupun awek2 kelas seblah. Hahaha. Time ni naif lg,nk kua bwk moto g pekan pn goyang. Kt kelas la tmpat mereka2 ni bhimpun,btukar2 pendapat,idea dan xkurang juge yg menunjukan kepetahan bcakap ttg motosikal. Form 4,kebanyakan drpd kenkawan aku,da mula amik lesen moto. Ibarat budak baru blaja jalan,nk bjalan nye keje nye.  Asal ujung minggu je,mula la planing mereka,ckp je.. Seremban? On... Melaka? Set.. KL? adei,mau sesat wei,tp kite redah je la. Biase aku dgr ayat2 cm2,bagi menganjing aku yg masih xde lesen n moto time 2. Pengaruh rkan sbaya adalah pkara yg plg utama, mngapa wjudnye rmai mat rempit di luar 2. Bile da pengaruh mat rempit itu tpahat dlm hati, pelawa mmber2 lain dan ianya mjadikn smakin sukar di bendung.  Skap ingin mnunjuk-nunjuk utk mdapatkn nama. Uat stunt sana sini. Bila name da naik, sume org akn respek. Kt sini wujud popular itu. Bile sorang da dpt name, yg lain pun hati panas la. So mkin lame mkin ramai la yg mnambahkn lg bilangan Mat Rempit. Kn? Bdasarkan pngalaman dan pgaulan aku,ni suasana stiap negeri.. (klu salah tolong btulkan)

  • Belah Johor di pelopori ngan dak2 honda yg mgamalkn dasar laju dan jauh. Major dalam konvoi 200km keatas.
  • Melaka mgamalkan sprint test,sama cam nismilan. Yamaha mjadi jentera yg efektif dlm situasi ni.
  • Selangor lak sama cm KL,salunye di gelar runner. Lokasi lebih dalam kawasan bandar. Yamaha 125z sgt sesuai.
  • Ipoh lebih kepada highway,datz mean jentera harus laju,berketahanan tinggi. Panther shark,kegilaan gadis2 belah Ipoh.
  • Penang... Senang je nk tau.. Asal moto warna warni 2,mereka la.. Diorang jarang ke highway maupun litar2 pendek,cume lebih suke beraksi kt roundabout. Motif? wa xtau.. Sape bole seret lutut kt tar paling lame kot..
  • Kedah pn cm nismilan n mlaka jgk,tp lebih suka set kt highway..
  • Klantan,Tganu n Pahang aku kurang info,aku jarang ke sana. Tp aku pna dgr lam berita,diorang set mchine ramai2 depan masjid mase solat jumaat... :P





Imbas balik zaman2 azroy,gagak itam. Walaupun mnungang jentera yg oldskool atau ranggi,corak penungangan melulu still same.. Beza nye kini,dalam persekitaran yang berbeza. Lebih mencabar. Aku xtau ape yg positif nye isu ni,for sure aku dpt byk komen ngatif. Ragut,kaki bohsia,buang anak,mabuk,samseng jalanan,kesemua ini ditujukn pada komuniti yang baru nk kenal dunia ni. Mat Rempit. 20 tahun lepas jarang kite dgr isu ni kua kt tv,mau pun Harian Metro,kn? (crdt kpd harian metro kerana melariskn populariti kami) Seiring usia,zmn ni pn aku tinggalkn bile sedar nyawa aku sgt bharga. Serius,bile kenang balik,zmn 2 aku jdik takut kt diri aku sndri. Mase drive kereta,if ade mat rempit cantas aku,aku maki je.. Then aku tfikir,cm2 la agaknye orang maki aku dulu an.. Kelakar. Kejar name,phormatan yg sia2. Seronok bawak moto lelaju.. Tp bile kpala lutut da bsagat ngan tar,baru kite tau otak kite sbnarnye kt lutut ke kt kpala. Pe pn aku bsyukur sbb aku masih hidup kt dunia ni. Utk share ape yg aku lalui. Dr PD smpai la ke KL,terus smpai SP. Sprint test,highway... Kpd mat rempit yg aktif,xguna aku soh korang berenti,sbb korang akn brenti sndri.. Xpayah la smpai nk meragut. Sumpah aku akn langgar korang klu bnda 2 jadik depan mata aku. Bdasarkan pengalaman aku,so klu ade salah silap,tolong perbetulkan aku.

No comments:

Related Posts with Thumbnails